איך עובד גיר אוטומטי?

היום השימוש בגיר אוטומטי הוא כבר כמעט מובן מאליו. ברובם הגדול של הרכבים היום הגיר הוא אוטומטי כך שהצורך בשימוש בדוושת הקלאץ' במקביל להסרת יד מההגה לצורך העברת ההילוך נחסכים. מהו בעצם גיר אוטומטי? איך הוא עובד? איך לשמור עליו? אילו תקלות יכולות להיות בו ומה יש לעשות כאשר הן מגיעות? הכל במאמר שלפניכם.

גיר אוטומטי

מהו הגיר האוטומטי?

גיר באופן כללי הוא תיבת ההילוכים. תפקידו לווסת את הכוח המועבר מן המנוע אל הגלגלים בהתאם לתנאי הדרך או  המהירות בה נוסעים. בגיר אוטומטי, בניגוד לגיר ידני, המנגנון הוא ממוחשב. המנגנון הממוחשב קולט את תנאי הדרך או המהירות ומעביר פקודות באופן אוטומטי למנוע ומשם לגלגלים כך שהנסיעה נוחה וזורמת יותר. נחסך לנהג הצורך להתעסק בעניין ההילוך, לשים לב מתי יש להעביר הילוך וגם לבצע את הפעולה שגוזלת ממנו תשומת לב לנעשה בכביש.

מהם חלקי הגיר האוטומטי?

גיר אוטומטי כולל מספר חלקים:

  • מחשב הגיר: הוא  האחראי על כל הקשור בהפעלת מערכת ההילוכים. מהמחשב מגיעה הפקודה להפעלת החיישנים ובאמצעות המידע שהתקבל מהם לתת את ההוראה להעברת הילוך אם יש צורך. כך מנוצל הכוח שבמנוע.
  • חיישנים: החיישנים כאמור מעבירים מידע אל המחשב אשר בהתאם לכך נותן את הפקודה לשינוי והעברת הילוך או להמשך נסיעה באותו הילוך. ישנם כמה סוגי חיישנים. ישנו חיישן לחץ המדווח על רמת הלחץ אשר מווסתת באמצעות החלפת הילוך כאשר היא גבוהה מדי. ישנו חיישן מהירות סיבובים הבודק את מהירות הסיבובים הנכנסים אל תוך הגיר או יוצאים ממנו. ישנו חיישן מהירות הרכב וגם חיישן טמפרטורה הבודק את הטמפרטורה בתיבת ההילוכים.
  • מוח גיר: כולל בתוכו את המחשב, החיישנים וכן שסתומים האחראים על הזרמת שמן להיכן שיש צורך. בעיה במוח הגיר יכולה לגרום לתקלות שונות ברכב כי הוא אחראי על תהליכים שונים המתרחשים בחלקי הרכב.
  • קולר גיר: תפקידו לקרר את השמן. הוא מותקן ברדיאטור הרכב ומאפשר את חשיפת השמן לאוויר המגיע מבחוץ מה שמביא לקירורו.
  • סולנואיד: מחבר בין המערכת החשמלית של הרכב למערכת המכאנית שלו. האנרגיה הנוצרת על ידי זרם חשמלי מביאה לתנועה ולהפעלת המערכת המכאנית.

תקלות בגיר אוטומטי

כמו בכל מכשיר חשמלי או מכשיר בכלל גם בגיר אוטומטי יכולות להיות תקלות שונות. אחת התקלות שיכולות להיות היא גיר שאינו מחליף הילוכים, או להיפך- גיר מושך הילוכים. כאשר גיר תקוע או לא מאפשר להעביר לרוורס כנראה שיש בו תקלה. לעיתים יש בעיה בחיבור בין הגיר להגה. התקלות יכולות להגרם בעקבות בלאי של אחד החלקים, בעקבות חדירת מים או פיח למערכת, בעקבות שימוש בשמן לא מתאים ועוד. כדי להימנע מתקלות בגיר שלמעשה אינן מאפשרות נסיעה בטוחה חשוב לבצע בדיקה תקופתית של הרכב בה יאתרו גם תקלות בגיר. חשוב לעשות זאת במוסך מורשה ובעל ניסיון רב. 

האם ניתן לשפץ גיר אוטומטי או שיש להחליפו?

תלוי כמובן במצב הגיר. ניתן לשפץ גיר וזוהי האופציה העדיפה כל עוד הדבר ניתן כי העלות נמוכה יותר. מוסך מורשה בו עובדים מומחים בתחום יעשה הכל כדי לפתור את הבעיה במינימום פעולות. כך, אם אחד החלקים פגום, יעשה פירוק של הגיר והחלפת החלק הפגום. לשם כך יש להיות בעלי ידע ומיומנות גבוהים. כמובן שקל יותר להכריז על כך שאין מה לעשות ולהחליף גיר. למוסך הדבר קל יותר וללקוח זוהי פעולה יקרה משמעותית. לכן, חשוב לפנות למוסך מקצועי שעבורו החלפת הגיר תעשה רק כאשר באמת אין ברירה.